fredag 21. august 2020

Smykke til Sigrid Undset


Hommage til

Sigrid Undset

1882 - 1949, norsk forfatter og nobelprisvinner
Det er 100 år siden trilogien om «Kristin Lavrandsdatter» kom ut i 1920,
det var denne fortellingen hun fikk Nobelprisen for i 1928
   
          

Sigrid Undset har skrevet veldig mange fine bøker og jeg har lest mye av henne. En av de mest spennende historiske historier er tross alt Kristin Lavransdatter, fengslende og flott! Den følger livet til Kristin Lavrandsdatter så fint og troverdig, i middelalderen.

De tre bøkene handler om livet, den vanskelige kjærligheten, barna, familien og på alt et liv har å by på.
Den første boka «Kransen» likte jeg best som ung pike og forsto den og kjente meg igjen.
Bok 2 «Husfrue» likte jeg best som voksen og selv var mor. Jeg kjente meg igjen. Fortellingen er fra middelalderen, men problematikken er den samme, med oppdragelse og ansvaret for barn.
 «Korset». Handler om å bli den eldre, alle tankene om hva livet har vært og valgene man tok, var de riktige?  

Dette er et fantastisk bokverk som rommer et helt livs hendelser som mange kan leve seg inn i.
Sigrid Undset var så dyktig til å beskrive stemninger, om det botaniske mangfold i naturen, sinnsstemninger, hus og klær og alt som har med etikette å gjøre. Alt tidsriktig og korrekt beskrevet.

Smykket: «Hundre år siden Kristin Lavrandsdatter, utgivelse» 925 sølv med ulike steiner fra Mjøsa som viser til historien i bøkene om Kristin Lavransdatter
Jeg har tidligere laget en hatt over samme tema, med litt andre virkemidler: Til Kristin Lavransdatter
Se: Her



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.