fredag 22. september 2023

Magdalena Abakanowicz, 1930 - 2017. Polsk tekstilkunstner. Nytt!

                                          Nye "Hommage smykker" til Polen utstillingen.

 

Hommage to:

                MAGDALENA ABAKANOWICZ

1930 Warszawa – 2017 Warszawa, Polen 

Polske kunstneren kjent for sine store vevnader og tredimensjonale skulpturer, installasjonskunst

Barndomsminnene var ofte inspirasjonen hennes, traumene fra andre verdenskrig. Hun var15 år gammel da krigen sluttet. Magdalena, ble uteksaminert fra Academy of Plastic Arts, i Warszawa i 1954. Hun laget store vevnader som dannet tredimensjonale rom. Hennes fascinasjon for naturen begynte som barn, da hun bodde på bestefarens herregård fra 1600-tallet dypt inne i den polske skogen: «Merkelige krefter bodde i skogen og innsjøene som tilhørte forfedrene mine». Dyrehorn, huder, skjell, kokonger og andre gjenstander ga henne inspirasjon, og ble til arbeidene i plante- og dyrefibre.

Hun var leder av New Tapestry-bevegelsen, på slutten av 1960-tallet. Fiber var hennes kunstuttrykk, hun brakte fiber som kunstform, inn som et miljøvennlig materiale i kunstverden. Mye av materialene hun brukte fant hun. Det kunne være tau eller annet som hun vasket og farget. De store vevnadene fikk navnet: Abakans (etter hennes etternavn). Hun har sagt: «Jeg ser på fiber som det grunnleggende elementet som bygger den organiske verden på planeten vår. Det er av fiber alle levende organismer er bygget, vevet til planter, blader og oss selv, nervene våre, vår genetiske kode, kanalene i årene våre og musklene våre». Vi er alle fibrøse strukturer.

Magdalena bodde i Polen under det kommunistiske regimet, og etablerte en karriere som stor internasjonal kunstner. Arbeidene hennes finnes i mange offentlige og private samlinger, rundt om i verden. Hun stilte ut internasjonalt, og brakte sine monumentale, fibrøse former inn i nye relasjoner eller situasjoner og miljøer. Hun banet vei for dagens installasjonskunst og introduserte elementer som hun fant, og stilte de ut ved siden av sine håndvevde former. Magdalena likte ikke å bli stemplet som bare en fiber-kunstner, hun lage figurative skulpturer, og kalte seg selv skulptør. Hun var påvirket fra tidens avantgardeutvikling innen uformell kunst og konstruktivisme.

Halssmykket: «Samtalen» sølv klave, forgylt sølv figurer, inspirer av Magdalenas skulpturer.©

                                                                                    


4 kommentarer:

  1. Takk for at du presenterer oss for stadig nye kvinnelige kunstnere og hedrer dem på denne fabelaktige og vakre måten, Ingun. Det er så flott og godt gjort! Applaus!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg trodde dette prosjektet var avsluttet, men slik ble det ikke og til sommeren skal Polen utstillingen vises i Vågå på Galleri Ullinsvin (Der Dronning Sonja hadde utstilling i sommer). Så da må jeg jo naturligvis finne meg noen damer fra Gudbrandsdalen og hedre. Hanna Resvoll-Holmsen (1873-1943) var fra Vågå, en viktig naturforkjemper og biolog som har fått flere steder oppkalt etter seg på Svalbard. Driver å leser å leser om henne nå. Har noen flere på lista også....

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende! Det må jeg jo prøve å få med meg! Så flott at du stadig trekker fram nye kvinner som fortjener oppmerksomhet og heder! :)

      Slett
    2. Ja, det skal bli spennende å se hva og hvordan det blir. Har aldri vært der, så vet lite om stedet. Men, det ser flott ut på bildene jeg har sett fra stedet. Gleder meg til det, så jeg har nok å drive med :)

      Slett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.