(Dette er klipp fra Ingrid Blekastad sin face book omtale)
søndag 17. desember 2023
Nytt: Utstilling på Galleri Ullinsvin Vågå, sommeren 2024
tirsdag 17. oktober 2023
fredag 22. september 2023
Magdalena Abakanowicz, 1930 - 2017. Polsk tekstilkunstner. Nytt!
Nye "Hommage smykker" til Polen utstillingen.
Hommage to:
MAGDALENA ABAKANOWICZ
1930 Warszawa – 2017 Warszawa, Polen
Polske kunstneren kjent for sine store vevnader og tredimensjonale skulpturer, installasjonskunst
Barndomsminnene
var ofte inspirasjonen hennes, traumene fra andre verdenskrig. Hun var15
år gammel da krigen sluttet. Magdalena, ble uteksaminert fra Academy of Plastic
Arts, i Warszawa i 1954. Hun laget store vevnader som dannet tredimensjonale
rom. Hennes fascinasjon for naturen begynte som barn, da hun bodde på bestefarens
herregård fra 1600-tallet dypt inne i den polske skogen: «Merkelige krefter
bodde i skogen og innsjøene som tilhørte forfedrene mine». Dyrehorn, huder,
skjell, kokonger og andre gjenstander ga henne inspirasjon, og ble til
arbeidene i plante- og dyrefibre.
Hun
var leder av New Tapestry-bevegelsen, på slutten av 1960-tallet. Fiber var
hennes kunstuttrykk, hun brakte fiber som kunstform, inn som et miljøvennlig
materiale i kunstverden. Mye av materialene hun brukte fant hun. Det kunne være
tau eller annet som hun vasket og farget. De store vevnadene fikk navnet: Abakans (etter
hennes etternavn). Hun har sagt: «Jeg ser på fiber som det grunnleggende
elementet som bygger den organiske verden på planeten vår. Det er av fiber alle
levende organismer er bygget, vevet til planter, blader og oss selv, nervene
våre, vår genetiske kode, kanalene i årene våre og musklene våre». Vi er alle
fibrøse strukturer.
Magdalena bodde i Polen under det kommunistiske regimet,
og etablerte en karriere som stor internasjonal kunstner. Arbeidene hennes finnes
i mange offentlige og private samlinger, rundt om i verden. Hun stilte ut
internasjonalt, og brakte sine monumentale, fibrøse former inn i nye relasjoner
eller situasjoner og miljøer. Hun banet vei for dagens installasjonskunst og
introduserte elementer som hun fant, og stilte de ut ved siden av sine
håndvevde former. Magdalena likte ikke å bli stemplet som bare en
fiber-kunstner, hun lage figurative skulpturer, og kalte seg selv skulptør. Hun
var påvirket fra tidens avantgardeutvikling innen uformell kunst og konstruktivisme.
Halssmykket: «Samtalen» sølv klave, forgylt sølv figurer, inspirer
av Magdalenas skulpturer.
Rosa Luxemburg 1871 - 1919. Nye "Hommage smykker" til Polen utstillingen.
Hommage til:
Rosa Luxemburg
Hommage til:
Rosa Luxemburg
1871, Zamose, Polen – 1919, Berlin
Polsk revolusjonær politiker, filosof, redaktør og forfatter
Rosa, døpt
Rozalia Luksenburg, født i Zamosc i Sørøst Polen, i den russiske tsar-styrte
delen av Polen. Den velstående jødiske familien flyttet til Warszawa, for å
sikre barnas fremtid. Rosa gikk på byens beste pikeskole, der var det forbudt å
snakke polsk. 16 år gammel ble hun med "Proletariat" en sosialistisk
undergrunnsorganisasjon. Tsarens hemmelige politi, fikk vite at hun mislikte
det Russiske keiserdømme som styrte Polen. Det ble farlig, en prest hjalp henne
så hun kom seg til Zürich, Sveits i 1889.
Leo Jogiches (kjæresten) og Rosa, grunnla i 1893 et tidsskrift hvor hovedtema var å støtte arbeidernes-saker, og kampen mot kapitalismen. Hun ledet den sosialistisk bevegelse, som kjempet for en mer rettferdig verden, hvor det skulle være sosialisme nedenfra, -fra folket. Ikke en ene-hersker som styrter, - diktatur. Målet var en bedre og mer rettferdig verden, mot kapitalismen, kvinne-undertrykking og antisemittismen.
Rosa utdannet
seg ved universitetet i Zürich, studerte filosofi og samfunnsøkonomi. Tok doktorgrad
i økonomi i 1897, som en av de første kvinnene i Europa. Hun utgav 8 bøker. Flyttet
til Berlin, giftet seg proforma med en tysker, fikk tysk statsborgerskap
og stemmerett. Engasjerte seg på venstrefløyen SPD, og fikk politisk
innflytelse i partiet.
Halssmykke: «Ved reisens slutt» sølv, svart
marmor, kalsitt, naturstein, lær. Liket av
Rosa, 47 år gammel fløt av gårde, det ble funnet 31 mai. Rosa ble gravlagt
den 13. juni 1919 på Friedrichs Felde kirkegård i Berlin. Begravelse følge ble
fulgt av rundt 200 000 mennesker i stille protest og sorg.
lørdag 26. august 2023
Utstillingen" Håndlagde historier" med 9 kunsthåndverkere fra Innlandet , i Plock, Polen
Morsomt å få fin omtale i avisa!
Inga Blix, Torbjørn Kvasbø, meg og Ingrid Blekastad, fra åpniningen i Plock
To bilder fra Facebook som det polske vertskapet har lagt ut.
NB, dette er et: Klippet er fra Kulturnett Innlandet:
Suksess for Kunstbanken
Kunstbanken, Hamar, viser ni norske kunstnere i utstillingen Håndlagde historier i Masovian Museum i Plock i Polen.
Den 10. august åpnet Kunstbankens utstilling Håndlagde historier med ni norske kunstnere i Masovian Museum i Plock i Polen. Dette museet har Polens største samlinger av kunst og design fra Jugend- og Art Deco-periodene.
Begeistret publikum i Polen
- Å være med på utstillingsåpningen av Håndlagde historier ble en stor opplevelse. Et kyndig kunstpublikum i Plock, Polen tok begeistret i mot stjernelaget av Innlands-kunstnere som kurator Ingrid Blekastad hadde valgt ut, forteller Seksjonssjef kunst og kultur i Innlandet fylkeskommune, Kurt Ole Linn. Klikk øverst for å se bilder
- Prosjekter som Håndlagde historier er selvsagt først og fremst et samarbeid om kunst, men skaper også dialog, forståelse og samhørighet på tvers av landegrenser. Noe som er viktigere enn noen sinne, slik tidene er. Og neste sommer vises utstillingen på Ullinsvin i Vågå. Det norske publikum kan bare glede seg, avslutter Linn.
Utstillingen del av EU-prosjekt
Utstillingen som viser samtidig kunsthåndverk fra Innlandet, er del av et bilateralt EØS-prosjekt mellom Kunstbanken og Masovian Museum. Tittelen på utstillingen spiller på hovedtittelen av prosjektet: Historier. Verden er mer komplisert enn våre sannheter om den. Kunsthåndverkerne bruker hendene til å fortelle sine historier.
Alle kunstnerne bosatt i Innlandet
Kunstnerne som deltar er alle bosatt i Innlandet: Ragnhild Enge (tekstil), Inga Blix (tekstil, Vidar Koksvik (glass), Kari Håkonsen (glass), Kari Mølstad (glass) Torbjørn Kvasbø (keramikk), Tor Alex Erichsen (keramikk), Liv Blåvarp (smykker tre) og Ingun Kleppan (smykker metall).
Til sammen viser de 73 kunstverk, flere er produsert spesielt for denne utstillingen.
Ønsket norsk kunsthåndverk
Bakgrunnen for utstillingen er Masovian Museums interesse for kunsthåndverk fra Norge og Innlandet, basert på arbeider de tidligere så i Kunstbanken på Hamar. Norsk samtidskunsthåndverk er spesielt interessant sett opp mot art nouveau og art deco epokene.
Norsk og Skandinavisk kunsthåndverk har en svært høy kvalitet og flere av kunstnerne som deltar på Håndlagde historier er blant de fremste i sitt fag i Skandinavia. Mange er ettertraktet internasjonalt og har tilknytning til utenlandske gallerier, de inviteres til utstillinger internasjonalt og mottar internasjonale priser, forteller kurator for utstillingen og leder av Kunstbanken Ingrid Blekastad.
Kunstneriske utforsking viktig
Kunsthåndverket har utviklet seg siden 1970-tallet, og for mange kunstner har de kunstneriske verdiene de siste tjue årene blitt viktigere enn bruksaspektet.
Se lenken øverst: Arbeider av Vidar Koksvik, utstillingen Håndlagde historier.
Torbjørn Kvasbøs kunstneriske produksjon er et godt eksempel på denne utviklingen. Han startet som pottemaker, men rundt 2000 beveget han seg bort fra bruksfunksjonen, slik at arbeidene hans nå karakteriseres som keramiske skulpturer, eller materialbasert kunst. Materialet og utforskingen av dette, blir dermed avgjørende når produktet klassifiseres.
Både bruksgjenstand og estetisk objekt
Andre kunstnere som Liv Blåvarp og Ingun Kleppan, kombinerer bruksaspektet og estetisk objekt, slik at smykkene deres både kan være vegghengte kunstverk og bæres som smykke.
Samme veksling mellom bruksgjenstander og estetiske objekter gjelder glasskunstnerne. Fra å inngå i en fabrikkproduksjon, startet de sine egne glasshytter på 1970-tallet og fikk dermed hånd om hele produksjonen.
Tekstilkunsten har røtter både innen billedkunsten og kunsthåndverket og da kunsthåndverket ble etablert i Norge var det opp til hver enkelt kunstner å definere hvor de ønsket å organisere seg. Flere har også dobbelmedlemskap i fagforeningene til kunsthåndverkerne og billedkunstnerne. Dette gjelder både Inga Blix og Ragnhild Enge.
Ønsker å finne nye forbindelseslinjer
Utstillingen Håndlagde historier ønsker å sette samtidens kunsthåndverk og de eldre samlingene fra Jugend- og Art Deco-periodene i perspektiv. Den ønsker å åpne opp for utvidede refleksjoner over den materialebaserte kunsten på tvers av århundrene, og for nye forbindelseslinjer, kontraster og historier.
Utstillingen vises i Masovian Museum i Polen frem til 15. oktober 2023, og på Galleri Ullinsvin i Vågå, Norge, sommeren 2024.
Kurator for utstillingen Håndlagde historier er
Ingrid Blekastad
Direktør, Kunstbanken - senter for samtidskunst
Epost: ingrid.blekastad@kunstbanken.no
Telefon: 62 54 22 60 / 922 18 343
søndag 11. juni 2023
Sommerutstilling med Gruppe Taiga i Natthagen 3.juni - 10 august 2023.
torsdag 16. mars 2023
Hommage til Pan Yuliang, Kinesisk/fransk malerinne
Hommage til
Pan Yuliang
1899 Kina - 1977 Paris
Kinesisk foreldreløs jente ble en kjent eksil-kunstner i Frankrike.
Pan Yuliangs foreldre døde, og Pan vokste opp hos onkelen sin i Kina.
Onkelen slet med opiums -gjeld og Pan på 14 år ble et bytte til Herlighetens-hus.
Hennes onkel hadde lært henne mye om poesi. En velhavende embedsmann, Zanhua
forelsket seg i henne og kjøpte henne fri. Tok henne med til Shanghai, og
giftet seg med henne som annen hustru (konkubine) og Pan fikk et nytt liv.
Pan kom inn som første kvinnelige elev ved Shanghai kunstakademi og
reiste senere til Kunstakademiet i Paris. Ferdig skolert kom hun tilbake
til Shanghai, der hadde hun utstilling. Særlig akt-tegningene av kvinner fikk
voldsom kritikk, det var usømmelig kunst på 1920 årene. Tegningene krenket
Kinas normer og utløste en debatt rundt hennes kunst. På grunn av alt kaoset
rundt henne, valgte hun å flykte tilbake til Paris 1937. I Frankrike fortsatte
hun sin tegne- og maler-karriere. Der skapte hun seg etter hvert et navn, og
ble fakultetsmedlem på Ecole des Beaux Arts. Hun var utøvende maler i Paris i
førti år.
Eksil-kinesiske kunstnere i Frankrike valgte henne til formann for Den
kinesiske kunstnerforening. Hun ble en kjent kunstner og hadde mange
internasjonale utstillinger i: Storbritannia, USA,
Tyskland, Japan, Italia, Sveits, Belgia og Hellas. Pan
jobbet med ulike teknikker: med tegning, maleri, trykk og
skulpturer.
Hun ble Innkjøpt av f.eks.: Kunstmuseet for moderne kunst, Pompidou-
senteret i Paris og Kinas Nasjonalmuseum i Beijing.
Hun levde i Paris frem til sin død i 1977. Begravet på Cimetière du
Montparnasse.
Smykket: «Maleren fra Shanghai» Sølv som
vrenger og vrir seg, form elementene har en mørk oksydert side og en lys blank
side (slik livet kan være). En stor jade (som jeg kjøpte i Kina) samler sølvkjedet og de Kinesiske emalje-kuler gir bevegelse og liv i kjedet.
Jeg ble kjent med Pan Yuliang gjennom boka «Maleren fra
Shanghai» av Jennifer Cody Epstein. Filmen: «A Soul Haunted by Painting»
er om hennes liv, fra 1994