onsdag 5. mai 2021

Anne Grete Preus, norsk musiker og låtskriver

 

Hommage til
               ANNE GRETE PREUS                  1957 – 2019 Norsk sanger, musiker og låtskriver

  


Anne Grete Preus, var en av Norges fremste artister. Hun fikk for mange år siden beskjed om at hun hadde en uhelbredelig sykdom og begynte å skrive ned sin historie, som seinere skulle bli hennes selvbiografi. Det ble en bok med skisser fra hennes liv, musikken, tanker, kjærlighet, refleksjoner og drømmer.

Allerede som 14 åring, følte hun seg litt utafor. Hennes interesser var ikke sminke og klær. Hun trivdes best alene med gitaren å lytte til foreldrenes platesamling og å lese bøker. Hun begynner på Lillestrøm gymnas i -73, men sliter med dysleksi på samfunnsfaglinja. Hun undrer seg i ettertid hvorfor hun ikke gikk på musikk linja, det var jo det hun ville. Andre året på gymnaset hadde hun en opptreden som opp-varmer i Lillestrøm kino. Dette ble en start for henne og folk begynte å se med helt andre øyner, på Anne Grete. Hun hadde en fin stemme og kunne spille gitar.                   Etter artium hadde Anne Grete en drøm om å suse nedover Europa, alene i sin Datsun, bare sammen med gitaren, noe hun gjorde. Dette ble en lærerik tur hvor for henne, og hun føle på ensomheten der ute i verden som 20-åring. Hun prøver å livnære seg med gitarspilling og sang, men det var ikke lett og reiste hjem. Da hun kom hjem begynte hun i raddisbandet Bazar.

Hun studerte psykologi og spilte i Veslefrikk. Da begynte det virkelige musikerlivet og ta av. Veslefrikk var på tv og de ble populære. I livet som musiker med Veslefrikk, og seinere Can Can slet Anne Grete med at hun aldri hadde lært seg noter ordentlig. Hun møtte Jens Bjørneboe på Club 7, og begynte å jobbe med hans tekster. Resultater ble hennes første egne plate «Fullmåne».

En dag hos noen venner satt en liten pike med navn Kaia ved siden av henne, hun spurte hvorfor Anne Grete hadde skrevet: «Ro meg over, ro meg over», mange ganger på arket sitt. «Ro meg over, ro meg over» sammen med «Fryd ligger og venter på deg», ble to av hennes mest kjente låter. I1991 ble hun svært anerkjent og kunne leve det gode liv, med reiser og innspillingen, av "Høsten kommer tidsnok". I1994, på Sri Lanka, skriver hun "Millimeter". Etter den plata fikk hun enorm respons, noe hun følte pressende i lille Oslo. Hun måtte vekk, kjøpte seg leilighet i Paris.

Det tok henne fem år fra «Vrimmel» til «Alfabet» kom ut. «Alfabet» betydde mye for henne personlig, tekstene og musikken skrev hun mens hun bodde i leiligheten sin i Paris. Hvorfor noen sanger ble publikumsfavoritter funderte hun stadig over. Etter et opphold i Kambodsja ble hun inspirert til å skrive «Når dagen roper» i 2001.

 I 2010 fikk hun beskjed om at hun var uhelbredelig syk. Hun ville oppleve mest mulig, og bodde i Paris en periode. Delte lokale med Åse Kleveland på Fornebu, kjøpte seg leilighet i New York og hadde lykken på sin side, og var veldig populær. En ting var Anne Grete opptatt av, hun skulle aldri gifte seg og få barn, men hun var ikke alltid alene, hun hadde flere kjærester.

Hennes tekster handler om å være tilstede i sitt eget liv, gripe det og forsøke å besvare de spørsmål som livet stiller en. Anne Grete Preus har jeg valgt å lage et smykke til, fordi hun har så mye vakker poesi om kjærlighet, både den vanskelige og den gode kjærligheten.

Smykket: Diktet «Ro meg over» er fra plata: Lav sol i høy himmel, 1989. Hovedform er som en dråpe, samtidig som dråpen kan betraktes som båten hun ville ro over med.                                                         Materialene: Sølv, Stein fra Mjøsa og to små koraller. Smykket henger i en lærsnor, litt røff som henne.

 

RO MEG OVER

Ro meg over

Denne broa kan jeg aldri bygge

Ro meg over. Før jeg brenner ut og sovner inn

Fortell meg om kjærligheten

Som er mer en første skritt. På en gammel vei

Til tretthet og stengte sinn. Ro meg over

 

Ro meg over

For i dette land er jeg en fremmed

Ro meg over. Så jeg tør å møte blikket ditt

De kan vi finne et hus

Uten gamle skap og slitte bilder

Det var aldri mitt

 

Ro meg over dit hvor drømmen aldri sover

Før med dit så jeg kan holde det jeg lover

Gi meg hjertebank og sjelefred

Ro meg over ta meg med

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.