torsdag 27. mai 2021

Morsomt med en helside i HD om boka til "Smykker til unike kvinner"

Det er ikke hver dag man får en helside, så dette var morsomt og hyggelig. 
Dette står i HD 27 mai 2021


Dette er klippet fra  Hamar Dagblad:

Nå har Ingun samlet kunstprosjektet mellom to permer: – Det var mer jobb enn jeg trodde

MYE JOBB: I forbindelse med utstillingen «Hommage til 40 kvinner» som Ingun Kleppan hadde på Kunstbanken i fjor spurte mange om å få kjøpt tekstkompendie hun da hadde fått trykket opp. Derfor gikk hun til det skrittet å lage katalog på nesten 100 sider og det var mer jobb enn hun forestilte seg. Foto: Frank Morgan Bakken

I høst hadde Hamar-kunstneren Ingun Kleppan en utstilling med smykker som hun har laget for å hedre en rekke kjente kvinner. Nå har hun laget en presentasjon av utstillingen i bokform og det var mye mer jobb enn hun hadde sett for seg.

I utstillingen «Hommage til 40 kvinner» som hun hadde på Kunstbanken i høst og som i disse dager har vært å beskue på Fjordheim på Biri hedret hun en rekke kvinner som for eksempel Sigrid Undseth, Anne Grete Preus, Frida Kahlo og Åse Kleveland. Kleppan, som er utdannet gullsmed, lot seg inspirere av ulike kvinners liv, hva de har utført og huskes for.

– Jeg har laget et smykke som symboliserer hver enkelt av disse unike kvinnene. Inspirasjonen har vært hva den enkelte kvinne har jobbet med eller gjorde i sin tid og hva som særpreger/særpreget hennes arbeid eller henne selv, opplevelser hun har hatt i livet eller noe hun har blitt kjent for. Det er et feministisk prosjekt hvor formålet er å hedre ulike kvinner, kvinner som har betydd mye i sin samtid, som har vært viktige i nåtid og inspirerende for framtiden. Dette er kvinner som har bemerket seg og gjort inntrykk på meg gjennom det jeg har lest om, eller av dem, forteller Kleppan som har jobbet med prosjektet over flere år.

I forbindelse med utstillingen i fjor hadde hun fått trykket opp et kompendium med litt informasjon om hvert smykke. Flere som var innom utstillingen spurte om å få kjøpt kompendiet, men det var ikke ment for salg. Etterspørselen sådde imidlertid et frø som nå har resultert i en katalog på ca. 100 sider.

– Det å få laget noe slik var langt mer jobb enn jeg trodde. Katalogene inneholder jo bilder av hvert smykke og jeg måtte ta mange bilder slik at grafikerne skulle ha noe å velge blant, sier Kleppan.

I tillegg til bildene er det også en side med tekst om hver kvinne som er hedret og dette ble en krevende destilleringsprosess.

– Når man starter med noe slik tror man at det bare er å gå på Wikipedia, men det krever litt mer enn som så. I mange tilfeller var det veldig vanskelig å få alt som jeg synes burde være med ned på en side, men jeg føler at jeg har truffet ganske bra og at dette er en fin avslutning på prosjektet, sier hun.

Katalogen er nå trykket opp i 300 eksemplarer.

KJENTE NAVN: «Hommage til 40 kvinner» er en hyllest til kvinner som her betydd mye og Ingun Kleppan har laget et smykker med kjente kvinner som inspirasjon. FOTO: INGUN KLEPPAN

Med stein fra Mjøsa

Kleppan, som har diplomutdannelse fra Guldsmedehøjskolen i København, har gått på skattejakt i mjøskanten for å finne stein til bruk i smykkeproduksjonen. Der har hun funnet flere steiner som hun har slipt ned og som er å finne i flere av smykkene.

– Men det er også elementer fra andre deler av verden, så det er både langreiste og kortreiste elementer i smykkene. Mitt hovedmateriale er sølv, men det er også noen gulldetaljer, ulike edelsteiner og perler. Alle smykkene er derfor helt unike i formuttrykket og i materialvalget. Materialvalget er viktig for å få fram det ønskede uttrykk i kvinnens personlighet, hva den enkelte likte/liker, brukte livet eller fritiden sin til. Smykkene kan både henges på veggen og bæres, avslutter hun.

Ikke nok med det, men en stor bilde av plakaten i Guiden også.
Dette gjør meg glad!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.