søndag 30. juni 2013

Nora Gulbrandsen



Hommage til:
Nora Gulbrandsen
Født 1894- 1978
Norsk keramiker og designer.
 Vi kjenner henne som Norges første kvinnelige industridesigner med virke som sjefsdesigner fra Porsgrunn Porselænsfabrik. 


Smykket slik det henger på utstillingen


Jeg har brukt store kontraster i materialvalg. Sølvet som danner midten, med en hard form som stikker ut. Svarte polerte marmorstenger på hver side og hovedformen i sølv. På toppen avrunder og binder jeg sammen disse formene med en bue i sølv. Innenfor en i oxsydert søl, med innfreste spor og en  sirkel i gull, helt innerst. Bakplaten har også blitt oxsydert, med fresespor. Anhenget henger i tre lærsnorer og avsluttes i med en sølvlås.



Litt om Nora Gulbrandsen:
Født i Kristiania 1894.
Hun ble utdannet ved statens Håndverks- og Kunstindustriskole i 1923-27, keramikk.
Porsgrunn Porselænsfabrikk (PP) ansatte henne som designer, der hun ble kunstnerisk leder fra 1928-1945.
Allerede i 1929 ble hun sjefsdesigner og derved Norges første kvinnelige industridesigner

 Art Deco er stilen som hun var inspirert av, De kubistiske formene og funksjonaliteten ble vektlagt.
Dette svarte serviset er nok det hun er aller mest kjent for, det ble en bestselger og laget i mengder ved PP.

Hun designet 180 ulike modeller i sin tid på PP. Regner man enkeltdeler i servisene snakker vi om 300 ulike design, Fargevalget hennes var ganske særeget og moderne i sin tid.
Hun var inspirert og med i kullett fra SHKS som var meget opptatt av Bauhaus.
Les min reportasje fra Bauhaus utstillingen på Høvikodden sommeren 2014

Spenstige tøffe former. Vedsiden av å være designer hos PP har hun blant annet, designet tekstiler, glass og bokbind og to messehagler til Trondheim Domkirke.
(litt påfyll av fakta fra Wikipedia)
Se flere av hennes gjenstander på Digitalt museum- Nora Gulbrandsen


Det er ikke vanskelig å se at dette smykket som jeg har laget er inspirert av Nora Gulbrandsen sine arbeider.
Derfor er det dedikert til henne, fra meg.

2 kommentarer:

  1. Smykket passer utmerket til Nora Gulbrandsen!
    Jeg liker hennes ting veldig godt, Art Deco er stilig og spennende både i form og farge.
    Det er så bra at du opplyser oss litt om kvinnene du lager smykker til :)

    SvarSlett
  2. Så kult dette innlegget var!
    Her har du skikkelig link i stil og dekor som passer til Nora G.
    Line

    SvarSlett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.