onsdag 22. mai 2013

Inger Hagerup, 1905 - 1985


Hommage til:
INGER HAGERUP
Født 1905- 1985
Norsk lyriker og forfatter

Inger Johanne Halsør født i Bergen 1905, gift med Anders Hagerup i 1931 og tok hans navn.Hun er mor til forfatterne Klaus og Helge Hagerup.

Inger Hagerup er først og fremst kjærlighetens store lyriker for meg, selv om hun også spiller på mange andre strenger. Kjærlighetsdiktene hennes omhandler kvinne-mann forholdet, og (om de) erotiske bindingene i alle kjærlighetens faser. Hun hadde et problematisk ekteskap med Anders. Han var svært stille, som en skygge av Inger, og gikk inn i dype depresjoner. Inger ville leve moderne, som kvinne var hun opptatt av mulighetene for å leve et fullt liv, både kunstnerisk og erotisk - på tvers av de rådene konvensjoner for et kvinneliv.

Jeg tok Norsk Grunnfag i 1996 og da fordypet jeg meg i hennes diktning. Jeg fant i barndomshjemmet en vakker liten bok som het "Sånn vil du ha meg". Det var en førsteutgave fra 1949 som jeg falt pladask for og skrev oppgave om. Siden den gang har hun betydd ekstra mye.

Inger Hagerup skrev ikke bare kjærlighetsdikt. Under krigen bodde de i eksil i Sverige og da skrev hun det kjente diktet "Aust-Vågøy" som kom på forsiden i Stockholms avisen og ble utrolig populært.. Hun var svært aktiv politisk, jobbet mange år som journalist, teateranmelder og kritiker. Barnebøkene er kanskje de hun er mest kjent for, de har både jeg vokst opp med og mine barn.

Smykket er i sølv, med noen turkiser og svarte deler med: tre, lava og onyx.
Midt foran er det en strandstein, med bilde av den energiske "fruen" i farta.
Hun som aldri kunne tie still, spurte og gravde som liten og ble kalt "Blå musa".
Som eldre kvinne ble hun gråhåret, men like energisk og leken som "Lille Persille"fra et av hennes nonsens dikt.

Et smykke som jeg har er laget til henne, som takk for alle de flotte diktene hun har gitt meg. 





Inger Hagerup skrev tre erindrings romaner fra sin barndom. Jeg har lest alle før, men kom over denne som lyd bok, som hun selv leser inn og jeg måtte bare minnes henne litt.

Denne første boka handler om hennes tidligste år fra Bergen. Hun mistet faren sin som småpike akkurat når han skulle bli kompanjong og de kjøpte hus.  Moren var overlykkelig og hadde store planer, men hun falt helt sammen når mannen døde. Hun gikk inn i en depresjon som like plutselig opphørte den dagen lillebroren var utsatt for en nesten ulykke, da våknet moren og husket hun hadde to barn. Moren, Inger og broren var blitt kasteballer som bodde hos mellom ulike slektninger  en kort stund av gangen. Inger synes moren var svært tafatt, hjelpeløs, tiltaksløs og håpløs mor som ikke klarte noen ingen ting, hun hadde heller ingen praktisk sans.
Inger derimot kunne ikke tie stille og ble kalt "Blå musa" hun skulle ha rede på alt.
Hun var nok en oppvakt ung pike.
Sjarmerende fortelling lest av  Inger Hagerup selv.

Annen litteratur jeg har lest om henne:
Boka som sønnen Klaus Hagerup "Alt er så nær meg av " og hennes egen vidunderlige 
diktsamling" Sånn vil du ha meg" som Inger Hagerup gav ut 1949, som jeg faktisk har 1.ste utgaven av. 

2 kommentarer:

  1. Det er en imponerende samling smykker du har laget til flotte kvinner!
    Flott at du har gitt hver av dem en personlig utforming til ære for hver enkelt.
    Takk for alt du forteller om dem, også :)

    SvarSlett
  2. Må jo fortelle, at jeg har laget hederssmykke til Sonja også og et til Mette Marit.
    Så har jeg skrevet mail til slottet og fortalt om det, de skulle få beskjeden overlevert.
    Det var morsomt!
    Håper de stopper og ser utstillingen!
    Må ta meg en tur å ta bilder før jeg kan skrive noe mer med den saken, glemte det på åpningen.
    Ingun

    SvarSlett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.