tirsdag 21. mai 2013

Josefine Baker,1906-1975.


Hommage til
Josephine Baker
Født 1906 i USA – døde i 1975
En dristig, provoserende fransk- amerikansk danser, sanger og varieteartist



Smykket har alle nyanser slik hennes liv var. Ansiktet som preger smykket er en strandstein (fra Mjøsa). Der ser vi hennes indiansk-afrikanske trekk fra jenta som vokste opp fra et meget fattig hjem og ble gift allerede som 15åring. Hun kom til Broadway og Plantation Club der hennes karriere startet som lettkledd danser. Hun flyttet til Paris og hun ble en stjerne noe som synes godt i edelsteinen jeg har med i smykket. Jade kjedet sier noe om hennes store hjerte, hun adopterte 10 barn og fikk Krigskorset for sin store motstandsarbeidet under 2. verdenskrig.

Noen bilder fra prosessen:

Alt er på planleggingstadiet, steinen fra Mjøsa, som er portrettet av Josefine skal prege smykket


 
En rød granat øverst og en ametyst nederst. De to amdre er apatitter.
Den turkise er en turkis og treverket er Ipe, ellers sølv.

 Jade kjede og svarte onyx i opphenget.


Slik henger det i glass og ramme

 Dette bildet av Josephine Baker fra 1926 er veldig kjent. 
Hun fremstår som en sensuell kabarettsanger i sin eksotiske klesdrakt, banan skjørt. 

2 kommentarer:

  1. Flott smykke til en flott kvinne! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg satt på stranden og fant denne steinen som minnet meg om Josephine Baker i fjor sommer. Det var da bare et par uker siden det hadde gått et tv program om henne og hun imponerte meg.Det var som å se henne.

      Slett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.