mandag 21. oktober 2013
søndag 13. oktober 2013
Utstilling på Galleri AG, Stange
Sjekk vi fikk en helside i HA.
Galleri AG drives av Anne Grethe Westhagen Magnor på Stange.
Alle vi fem som var inviterttil utstilling denne gangen, har hatt egne separat utstillinger i galleriet tidligere.
Det var i det vakre høstværet ganske mange som møtte opp på åpningen. Flott musikk av Wojtek Choinski og bildet bak er av Kjell Nymoen.
Terje Ythjall hadde noen fantastiske malerier og grafiske trykk, jeg kjøpte ett av disse morsomme trykkene.
Maud Gjeruldsen Bugge, hun lager både porselen, glass og bilder. Nå viste hun bare bilder denne gangen.
Noen av mine arbeider tilslutt
En utstilling med mange ulike uttryk, en spennende utstilling ble det!
torsdag 26. september 2013
Heders stol til Harriet Backer
Fra utstilingen vår "PÅ TIDENS REISE" på PederBalkesenteret, Toten sommeren 2013
HARRIET BACKER,
HARRIET BACKER,
født 1845-
1932
Vår flotteste kolorist innen
malerkunsten og en av Norges viktigste kvinnelige 1800 talls maler.
Stolen som er laget for å hedre Harriet Backer på utstillingen "På tidens reise"
Jeg vokste opp med bildet til venstre, i mitt barndomshjem og arvet dette.
Et bilde som gir meg ro, skaperglede og harmoni i sjelen.
Det vakre lyset, alle fargene og komposisjonen har alltid fascinert meg.
Selvportrettet er fargene jeg har valgt å bruke brukt på hennes stol.
LITT OM HARRIET:
Harriet
viste som svært ung at hun ville bli kunstner. Hun skrev i skjul i tenårene en
rekke fortellinger og romaner som aldri ble publisert. Hun startet på sin
utdannelse ved å gå malerkurs og malerskole i Oslo.
I 1874 reiste hun til München og studerte der
i 4år frem til 1878. Så flyttet hun til Paris hvor hun bodde i 10 år og delte
atelierleilighet med sin venninne Kitty Kielland. I denne perioden produserte
hun mange bilder og da hun flyttet hjem til Norge var hun å betrakte som en
høyt respektert kunstner. I 1880 debuterte hun på Salonen i Paris med maleriet
«Solitude» og hun fikk ærespris for bildet.
Hun arbeidet i en realismetradisjon innen
malerkunsten, der hun regnes som en naturalist og en tidlig impresjonist. Interiørstudier og belysning studier, med mye
detaljrikdom og med en lyssetting som skaper farger kjennetegner hennes kunst. Hennes
hovedmotiv kan beskrives kort: «Mennesker i store øyeblikk, eller konsentrert
om noe utenfor hverdagens verden».
Dette heter "Barnedåp" og er malt i Tanum Kirke, det sies at hun malte bare 20 minutter på dette bildet hver dag, for å få det riktige lyset som kommer inn. Vakker komposisjon og nydelig harmoni i bildet.
Hun malte mye interiør bilder, men det var ikke typiske kvinnelige motivvalg hun jobbet med, som dette.
Harriet
uttalte om livet sitt slik:
" Før jeg var 29år hadde jeg ikke mulighet for å
gifte meg og etter da, hadde jeg ikke mulighet for jeg måtte male, jeg var for begavet!"
Dette var
et tøft utsagn å komme med, når man den gang ble betraktet som en stor ulykke
og ikke bli gift. De ugifte hadde ikke mange valg og mange menn hadde emigrert
til Amerika. Det var først i 1875 at statens kvinnelige Industriskole ble
startet og kvinner kunne få en respektabel utdanning.
Hun vant
sølvmedalje på verdensutstillingen i 1889 og fikk Kongene fortjenestemedalje i
gull i 1908.
Fra 1921
mottok hun statens kunstnerlønn. Hun hadde i mange år malerskole i Oslo fra
1890- 1912, hvor mange kunstnere har gått Nicolai Astrup og Harald Sohlberg for å nevne to blant mange.
Harriet
elsket vakre klær og som Hulda Garborg skrev om henne: «Ho hav alltid vore svak
for fine klær og veldig forfengelig. Likte store tunge hatter med fjør og
flotte tunge damekjoler og silkekåper. Ellers var hun sparsom, ja reint for
sparsom som ho ellers hev levd i alle måter, kunne ho med godt samvite ha litt
drustelege klæder».
Foreldrene
til Harriet var opptatt av at barn skulle få en god utdanning. Hennes søstre
var Agathe Backe Grøndahl, kjent pianist og komponist. Hennes andre søster Margrethe ble
gift og fikk navnet Welhaven. Den tredje søsteren var Inga Lunde.
OM STOLEN:
Fremsiden av stolen. Litt fra prosessen. Der ville jeg ha fram:
Nei til tradisjoner, mor, husmorrollen (bunaddel)
Ja, til det fri intellektuelle og kunstnerisk liv. Og at hun elsket flotte kjoler.
Nei til tradisjoner, mor, husmorrollen (bunaddel)
Ja, til det fri intellektuelle og kunstnerisk liv. Og at hun elsket flotte kjoler.
Fra produksjonen av kronen som jeg laget til henne. Sølv og tekstil.
Hennes
mantra når hun ikke hadde inspirasjon til å male.
Kunsten
selv er en stjerne,
langt,
langt i det fjerne
Hvor?
skal vi ænse,
utenfor
Verdens alt``s grænse
bak
evighets mulm et blink av lys,
sjælen
hilsen med kyss:
til flukt
mot den er livet
os givet
Bildet i svart kjole er Harriet som konfirmant i 1860.I stolen er fra München i 1875. Disse bildene er overført til tekstil og sydd inn i stolen på ulike steder. Bildene
er fra Boka »Harriet Bacher» til Marit Lange.
Malersaker som palett, pensler, pigmenter og papir måtte med i stolen.
Sjal, kraven og håndvesken hadde nok hun likt.
En fantastisk morsom kvinne og fordype seg kunstnerisk i.
Hun var nok en kvinne som hadde likt min farge, tekstur, tekstil valg og fremstillingen av henne tror jeg!
Dette var de tre stolene (se under) som jeg hadde med på utstillingen.
De fem andre kvinnene ble fremstilt av Ragnhild Arneberg og Ingema Hoff.
De hadde valgt seg :
Aud den Djuptenkte. 800tallet. lanfnåmer fra Sogn
Den hellige Birgitta fra 1300tallet
Dronning Margrethe 1, 1353-1412 over Danmark, Sverige og Norge
Leonora Christina Ulfeldt, dansk kongsdatter"fangen i det blå tårn"
Dorothea Engelbrektsdatter, 1634-1715. Norsk dikter, første kvinnelige.
Dette var de tre stolene (se under) som jeg hadde med på utstillingen.
De fem andre kvinnene ble fremstilt av Ragnhild Arneberg og Ingema Hoff.
De hadde valgt seg :
Aud den Djuptenkte. 800tallet. lanfnåmer fra Sogn
Den hellige Birgitta fra 1300tallet
Dronning Margrethe 1, 1353-1412 over Danmark, Sverige og Norge
Leonora Christina Ulfeldt, dansk kongsdatter"fangen i det blå tårn"
Dorothea Engelbrektsdatter, 1634-1715. Norsk dikter, første kvinnelige.
onsdag 4. september 2013
Heders stol til Sigrid Undset
Fra utstilingen vår "PÅ TIDENS REISE" på PederBalkesenteret, Toten sommeren 2013
Sigrid Undset
1882 - 1949,
norsk forfatter og nobelprisvinner
Sigrid Undset
1882 - 1949,
norsk forfatter og nobelprisvinner
Jeg
vil hedre Sigrid Undset som den spesielle kvinnelige forfatter hun var, og alt
hun har betydd for meg og min kreativitet. Hennes bøker komme jeg stadig tilbake til og
leser de på nytt og blir inspirert. Hun skrev mange flott historiske romaner, særlig
«Kristin Lavrandsdatter», men også samfunnsromaner som «Jenny».
Et smykke er gitt hennes navn på utstillingen, se det Her
Et smykke er gitt hennes navn på utstillingen, se det Her
Sigrid
Undset opplevde at faren hennes døde som 11åring, hun var nært knyttet til han
og opplevde det tungt. Da bestemte hun seg for å bli kunstner, helst maler. Men,
hun måtte gå på handelsskole og fikk etter hvert jobb som kontordame i 10 år. I
denne perioden skrev hun en historisk roman som ikke ble antatt.
Men, så skrev hun en moderne roman som het: " Fru Marta Oulie". Den starter med setningen "Jeg har vært min mann utro", og det vekket naturligvis interessen for boka og hun fikk stipend slik at hun kunne reise til Roma. Der traff hun den 13år eldre maleren Anders Svarstad. De ble etterhvert gift, han hadde et ekteskap bak seg og hadde tre barn fra det ekteskapet. Boka «Jenny» er fra dette miljøet.
Hun fikk i 1928 nobelprisen i litteratur for sitt forfatterskap.
Men, så skrev hun en moderne roman som het: " Fru Marta Oulie". Den starter med setningen "Jeg har vært min mann utro", og det vekket naturligvis interessen for boka og hun fikk stipend slik at hun kunne reise til Roma. Der traff hun den 13år eldre maleren Anders Svarstad. De ble etterhvert gift, han hadde et ekteskap bak seg og hadde tre barn fra det ekteskapet. Boka «Jenny» er fra dette miljøet.
Hun fikk i 1928 nobelprisen i litteratur for sitt forfatterskap.
Sigrid
fikk tre barn med Svarstad, men de klarte ikke å leve i sammen (over lengre tid,
som Erlend og Kristin). Han ville ha frihet til å male, men hun levde for barna
sine. Anders hennes øyensten ble født i Roma og døde under krigen, 27år
gammel.
Mosse var ikke som andre barn(psykisk utviklingshemmet) og Sigrid, var så opptatt av at Mosse skulle få det trykt i sine omgivelser og at andre barn "som henne" skulle få det godt også. Mange av nobelpengene gikk til dette arbeidet. Mosse hun døde før krigen, heldigvis sier Sigrid for ellers hadde det vært vanskelig å flykte til USA.
Den yngste sønnen het Hans, og de kom ikke så godt overens. Hun skjønte seg aldri på han.
Barna var svært sentrale i hennes liv
og betydde alt for henne bortsett fra det å skrive," når hun skrev levde hun livet",
hevdet hun. Sigrid Undset var ingen kvinnesaks kvinne, det begrepet mislikte hun. Men hun
likte å bestemme, styre og gikk inn i viktige verv som formann i
forfatter foreningen og holdt mange foredrag under og etter krigen og var en svært reaksjonær dame.
Mosse var ikke som andre barn(psykisk utviklingshemmet) og Sigrid, var så opptatt av at Mosse skulle få det trykt i sine omgivelser og at andre barn "som henne" skulle få det godt også. Mange av nobelpengene gikk til dette arbeidet. Mosse hun døde før krigen, heldigvis sier Sigrid for ellers hadde det vært vanskelig å flykte til USA.
Den yngste sønnen het Hans, og de kom ikke så godt overens. Hun skjønte seg aldri på han.
Sigrid
kjøpte Bjerkebæk på Lillehammer, der fikk hun fred og ro til å skrive og jobbe.
Der var det hagen, som hun elsket. Blomster og hagestell er viktige momenter i
hennes bøker også, det var som terapi for henne
og er derfor med i stolryggen.
Hun skrev om natten, drakk mye kaffe og røyka som en korstein sies det.
Sko fra 1912,veske, kaffekopp, notatbok og sigarett etui.
Bildene
under har jeg avfotografert fra boka til Tordis Ørjasæter «Menneskenes hjerter»
de er transfert over på stoff og sydd i
Sigrid som ung pike,
Bjerkebæk,
Det store bilde av trærne er en
fotooverføring på stoff av et bilde fra Domkirkeodden, Rosenlundvika (Fra 1970).
Sigrid var svært knyttet til dette
stedet og var mye på Hamar og i den katolske kirka.
Abonner på:
Innlegg (Atom)