mandag 10. juni 2013

Sigrid Undset, "Jenny"


Hommage til

Sigrid Undset
1882 - 1949, norsk forfatter og nobelprisvinner


forfatteren bak boka  «Jenny»
 Som er hovedpersonen i hennes gjennombruddsroman fra 1911 





Jenny er en av mine favoritt bøker fra unge dager, men det er mange år siden jeg leste den sist, faktisk så er det såpass lenge siden som når jeg tok Norsk GF og den sto på pensumslista (ca 20år).  
Denne gangen var det i lydbokutgave jeg hørte den, lest av  Janne Kokkin som tolket boka veldig bra.Ca 10 timer.

Boka utkom i 1911 og vakte stor oppmerksomhet.  
Jenny er en klok idealistisk ung kvinne som ønsker og drømmer om å bli den malerinne og kunne leve av det. Handlingen starter i Roma og har utrolig vakre bilder og beskrivelser av Roma  i teksten. Sigrid Undset var fantastisk til å beskrive naturen med blomster, dufter, kunst, lyset, stemninger, følelser og ikke minst klesdrakter og holdninger  i tiden.     

Det er en kjærlighetsroman, men med mye mye mer mellom linjene. Sett med datidens øyne må den nok ha vært svært  opprørsk ang livsførsel, snakk om likestilling, kvinnefrigjøring og hvordan hun beskriver og kritiserer kvinnens stilling i samfunnet den gangen.
Nå har jeg lest Tordis Ørjaseter sin biografi om Sigrun Undset ( Menneskenes hjerter) og ser veldig mange fellestrekk og opplevelser som hun hadde i sitt virkelige liv.

Jenny er en kvinnelig kunstner som lever det glade livet med vin og lange netter på restaurant med menn og kvinner, og  forholdet de hadde ovenfor hverandre.  Det flotte forholdet som Jenny har med Gunnar Heggen osv
Jenny som forelsker seg i Helge Gram og reiser hjem til Kristiania. Der  treffer hun Helges far og de får et forhold som ender med svangerskap........osv jeg røper ikke alt.

Men Gunnar får henne tilslutt til Roma, og hun begynner å jobbe igjen med maleriene sine. Men den ender trist og det synes jeg er så synd. Men Sigrid Undset har en vakker beskrivelse av Italiensk natur på slutten.
Dette er en vakker bok, den er også filmatisert.

Men tenk det er hundre år siden den kom ut. Samfunnet har forandret seg, men ikke vi mennesker. Vi har den samme lidenskap mot det vakre og kjærligheten enda. 
Les den eller hør den og kos deg!  


Jenny og venninnen Fransiska er på leting etter korall smykker da de møter Gram.

Det kan også brukes som en nål og som et selvstendig kjede.

       Litt vanskelig belysning i galleriet, men slik er det hengt opp  nå på Peder Balkesenteret,
sommeren 2011

Fra prosessen:
 Steinen som er den beskjedne Jenny fant jeg på stranda, Hamar
Englevinger er hovedformen som danner nålen

Mange valg underveis, store eller små koraller?
Hun dufter på en blomst. Sigrid elsket jo blomster og de er alltid flott beskrevet i alle hennes bøker.

Jeg har skrev mer og Sigrid Undset og hennes bøker på min andre blog, les HER




3 kommentarer:

  1. Fantastisk smykke! At det kan deles opp, blir jo litt kongelig :)
    Boka Jenny gjorde sterkt inntrykk på meg også!
    Stiller du ut disse smykkene noe sted?
    ( Du har sikkert fortalt det )

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle kvinnesmykkene mine stilles ut på PederBalkesenteret i hele sommer til 11august.
      Dette også!

      Slett
  2. Du er så utrolig dyktig med alt som du gjør, utrolig ----- bra. Hei fra Svein-Tore

    SvarSlett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.