lørdag 19. oktober 2019

Smykket til Astrid Lindgren



Jeg måtte bare vise hvordan Astrid Lindgren sitt smykke ble..
Alle elsker henne, derfor er det hjerter med det største i front og i forløp mindre bakover.
Figurene som henger ned er i sort oksydert sølv, som et bakteppe. 
Pippi Langstrømpe, den mest kjente i midten, selv om det nå har kommet opp hvem som er inspirasjonen til Pippi i Doktoravbhandlingen til Eva Wahlstrøm 
Klikk på lenka til blogg innlegget mitt.


Ester Brenda Nordstrøm, stjernereporter, eventyrer og barnebokforfatter, inspirasjons kvinnen til Pippi  kom hjem fra en av sine reiser fra Sør- Amerika med tre apekatter. Hun skrev mange barnebøker fra 1919 - 1933 og regnes som den første demokratiske jente bok-forfatter i Sverige.
Fatima Bremmer har skrevet en flott bok om Ester, den fikk hun Augustprisen for i 2017

Mio, min Mio er gutten med fotballen. En fantastisk bok Astrid skrev om å se et barn, må leses!

Karlson på Taket i kjent positur.
Brødrene Løvehjerte er de to guttene Jonatan og Karl, en vakker bok alle må lese!

Ferdig!
Dette var en kort forklaring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.