søndag 9. desember 2018

Utstillingen "Efterfest", Rundetaarn i København,



Rundetaarn ble bygd av Christian IV, mellom 1637-1642. 
Det samlet tre viktige fasiliteter for 1600 -tallets lærde. 
Det var observatorium, studentkirke og universitetsbibliotek. 
Rundetaarn  hever seg 34,8 meter over gatenivå, 

 
Den har en sneglegang som er 209 meter lang og snor seg 7 1/2 gang omkring tårnets runde kjerne. Utstillingen jeg skulle er med på er i annen etg. på venstre bilde.

Den har en sneglegang som er 209 meter lang. I gamle dager kunne man ri på hest opp til toppen.

Et bilde jeg tok en annen gang jeg var der


Disse to kvinnene står bak utstillingen, det er Maria Tsoskunoglu t. h og Nanna Obel venstre. 
De var avgangselever 2016. De har organisert og invitert 190 avgangselever til en felles minneutstilling for skolen som ble lagt ned 2016. 
 Skolen har eksistert fra første kull som tok sin eksamen i 1953- 2016
De mente at det var ca 135 av avgangselevene tilstede i salen + andre gjester. 

Det var satt opp to slike kjempevegger med navnene til de som har tatt avgangseksamen.
De var helt umulige å ta bilde av. men visuelt veldig fint og ryddig.


Jeg sendte inn dette smykket i tre og sølv, svarte perler og naturstein.
Det var stinn brakke av folk i utstillingslokalet fredag kveld når det var vernissasje. 
Jeg valgte og ikke ta bilder for det var for mange folk til at jeg klarte å konsentrer meg. 
Alle utstillerne hadde med følge, derfor ble det utrolig mye folk der.
Sjampis, å nyte utstillingen, møte og snakking  med folk ble det viktigste.



Det er mer i Det Rundetårn. Ringer loftet som ligger over biblioteksalen.(tatt tidligere)

Fra toppen har man utsikt over hele København og kan gå rundt. Europas eldste fungerende observatorium ligger her. Der kan man kikke på stjernene, særlig på vinterstid.
(tidligere bilde tatt i aug mnd.) 


Man tenker ikke over at Rundetårn er så stort. 


Utsnitt av elevnavnene og når de gikk ut. Jeg tok min diplomeksamen i 1977.
Vi var 12 som kom inn etter å ha vært på opptaksprøve, men bare fem som tok diplom.
Jeg hadde svennebrev som gullsmed og hadde også kommet inn på Kunst og håndverksskolen i Oslo, men valgte å begynne i KBH hvor kravet var at man måtte ha svennebrevet. 
Jeg var bare 22 år gammel når jeg var ferdig. Når jeg tenker over det i dag vet jeg ikke om jeg hadde turt og reise for å studere i KBH i dag. Men, det ble et godt valg som jeg ikke angrer på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.