mandag 29. april 2013

Hommage til Frida Kahlo



Frida Kahlo 
1907-1954 Surrealistisk maler fra Mexico

Hun var utsatt for en bussulykke 18år gammel. Den ulykken skulle prege hele hennes liv, med en jernstang som gikk tvers gjennom underlivet og ryggraden.
Frida begynte å lære malerkunsten hos kunstneren/maleren Diego Rivieras, der fikk hun veiledning og ble seinere hans kone. De hadde et stormende kjærlighets forhold hvor de giftet seg, skilte seg og giftet seg på ny. Frida levde i skyggen av sin kjente mann, men har i ettertid blitt berømt for sine verk.
Maleriene regnes som surrealistiske, men hun malte bare bildene slik hun kjente seg, uttalte hun. Dagene var fylt med smerte i kroppen og savnet etter ikke å få barn, dette er noe som tydelig kommer frem i maleriene hennes. Hovedtematikken i bildene er livets tilblivelse, kjærligheten og dødens nærvær. Et spesielt og feministisk uttrykk som rører meg og spesielt alle hennes selvportrett med vakre store smykker. Dette har inspirert meg til å lage et smykke, dedikert til henne.



Smykket har jeg  laget i 925sølv med Carneoler og litt farget glass.

Noen av Fridas malerier og bilde av henne som jeg viser, er hentet fra Andrea Kettenmann sin bok om Kahlo:
 
Bilde Av Frida med store flotte smykker. Maleri av hvordan hun ser og føler seg. 

Hun malte utrolig mange selvportretter og på nesten alle har hun med flotte ulike smykker

" De to Fridaer" heter dette bilde og da ser man linken som jeg har brukt på mitt smykke.

Dette smykket laget jeg får noen år siden, det skal jeg ha det med på utstillingen på 

Peder Balke Senteret på Toten
4.mai - 11.august 2013

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny hjemmeside/blogg! Dette ser jo kjempebra ut!

    Jeg har skrevet oppgave om Frida Kahlo og sett massevis av bilder av henne, men jeg har ikke tenkt spesielt på disse store halssmykkene hennes før. Utrolig hva det går an å overse!

    Et fantastisk smykke du viser her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det skal bli morsomt å skrive litt mer begrunnende og utfyllende med bilder på denne bloggen. Det kunne man jo ikke på ei hjemmeside, så jeg ser dette som en flott mulighet for meg selv å se prosessen og at andre kan ta en titt på hvordan ting blir laget. Jeg har allerede begynt å ta underveisbilder av nye prosjekter, det er jo smart.(slik elevene må og hater å gjøre)

      Den vil nok bli oppdatert i rykk og napp, men det er slik det skal være.
      Du har lagt deg til som følger ser Jorun, Flott!
      Ha en fin kveld!

      Slett

Hyggelig om du skriver en kommentar til meg!
Det setter jeg pris på.